Medan man väntar på att få hem båten håller vi på att utvärdera olika verktyg för att hålla kommunikation och kompetensdelning uppe i teamet även när man inte ses. Jag tror enkelhet är ett ledord i detta och har hittat ett verktyg som jag tror på: Basecamp från 37signals. Här finns inga GANTT-scheman, tidrapporter etc men däremot fildelning m versionshantering, bildgalleri, meddelanden (internblogg), enkla todolistor, milstolpar och så fria skrivytor med versionshantering (writeboard). Det enda jag egentligen saknar så här långt är en bra kalender, men å andra sidan har ju de flesta sitt eget kalendersystem ändå och att föra in årets tävlingar är kanske inte så jobbigt? Annars kan man ju lägga upp det hela i t.ex. en Googlekalender? För bevakning av vad som händer i teamet finns både e-mail notifiering och en RSS-feed som man kan prenumerera på om man är medlem i teamet.
Skulle vara kul att höra vad ni andra använder för metoder och verktyg för detta. Intranät, collaboration, groupware, project management o.s.v. Eller nöjer ni er med e-mail och att skicka runt Excelblad och trimguider till varandra?
Har också funderat på detta… vilka andra har du tittat på?
hej,
Jag har enbart erfarenhet av att köra excel och word filer runt runt på Email det funkade men det var lite jobbigt med versions hantering mm.
/calle
Peter, jag har inte dykt så djupt i så många ännu. Tittade på weboffice men förutom att det är för dyrt så är det för avancerat. Än så länge känns Basecamp rätt, men jag skall kolla på andra också. Har du någon shortlist?
Kikade lite på Zoho, men har inte heller utvärderat. Behöver du betala för Basecamp för att kunna ha flera projekt (=regattor)?
Jag betalar 12$ per månad för Basecamp, mest för att kunna ladda upp filer vilket jag tycker är ett OK pris om verktyget är rätt. Men jag ser inte varje regatta som ett projekt utan som milstolpar i projektet som utgör säsongen, så det behövs inte så många projekt då.
Nu har jag lite snabbt kollat på följande:
Basecamp från 37 signals
Basecamp kostar 12$ per månad för ett s.k “personal” account. Det som skiljer personal från “free” account är att man inte kan lagra dokument i gratisversionen och det tycker jag är en av poängerna, samt att gratisversionen endast har 2 writeboards.
Clearspace från Jive Software
Verkar ha mycket funktionalitet, men startar på 125$ per månad (59$ per användare och år, minimum 25 användare)… Även overkill rent funktionellt.
Zoho
Har ett gäng olika applikationer, någon av dem kan möjligen fungera för våra behov (t.ex. Zoho Mail som är i Beta). Men deras GUI:n ser lite stökiga ut?
@task
Fullfjädrat projektstyrningsverktyg, svag på collaboration. Fel målgrupp.
Någon som har kollat på andra?
Jag har användt Projektplatsen ganska länge och tycker att det täcker alla mina behov. Nu vet jag att de har en gratisversion om man är upp till tre medlemmar i projektet. Prova själva! Här är direktlänken.
http://www.projektplatsen.se/sv/landingpages/campaign/campaignq108?utm_source=itbraschen&utm_medium=Organic&utm_term=itbrachen&utm_content=&utm_campaign=itbraschen
/Nina
Hej Nina. Jag har också använt Projektplatsen ganska länge. 3 medlemmar gratis är ju bra fast då får det vara ett CB66-team, då. Är man 6-10 personer och vill lagra dokument så drar det iväg en hel del i kostnad om jag minns rätt. (Smygreklam godkänns f.ö om den är så subtil som i detta fallet…Nina jobbar uppenbarligen på Projektplatsen.)