I fredags morse anlände vi till Nynäshamns Segelsällskap och i lördags skulle vi samlas för att sjösätta och rigga båten. Båten hade varit på rengöring och polering hos Nautic Care på Ekerö, som hade fått båten riktigt fin. Särskilt imponerande var hur de hade fått det extremt skitiga däcket och sittbrunnen till en imponerande glans. Även friborden glimrade i solskenet.
Sjösättningen gick som en dans och sedan började vi klä på masten för att masta på. Men….det saknades lite delar som hade råkat hamna i en låda som inte kom med från Finland. Där fanns bl.a vantskruvar och kaskadutväxlingen till häckstaget, så det vara bara att lägga över masten på båten igen och vänta på paketet som kommer i veckan med DHL.
Sweet…
Vi fick klämma och känna lite på prylarna i alla fall och kunde börja förbereda oss för säsongen. Vi tömde hela båten och gick igenom vad som fanns. Vi skulle även starta motorn för att se att allt är tätt. Det visade sig att ett batteri var helt slut och måste bytas. Men det andra batteriet var tillräckligt friskt för att kunna starta motorn. Den startade som den skulle och allt verkar tätt.
Vi gick igenom alla 15 segel som kom med båten och antecknade skick, knappnummer och annat för att se vilka som skall kasseras och vilka som kan användas. Segelmakare Österberg har säkert ett enkelt svar på den frågan, men men….
Det är svårt att vänta, men nu är hon i vattnet i alla fall och om allt går som det skall får vi provsegla till helgen som kommer!
Coolt coolt! Grattis! 🙂
Idag kom lådan med vantskruvar och lite annat så till helgen blir det förhoppningsvis åka av. Hur går det för er?
Kul! För oss så ligger vi på schemat, skiftade förstag igår och drog lattor i alla segel på Lidingö Varvet (North), och idag ska vi montera ur det elektriska ankarspelet. Tidigt imorgon stävar vi ut till Sandhamn, för träningshelg. Har fortfarande sjöben sen sista etappen på uppseglingen.
Patrick
Det är nog bättre att satsa på timmar på vattnet än nya segel från Österberg.
Alex – Hur gick turen?
Ni måste lägga ut en reseberättelse på bloggen.
Klokt, men tyvärr får man ju inte fler timmar på vattnet för att man struntar i att uppgradera garderoben så det går inte på samma budget. Och så är det ju kul med lite nytt prassel. En ny lättvindsfock blir det i alla fall och en hårdvindsspinnare.
Jag menade bara att det tar tid innan ni får ut Mumm 30 potentialen i de segel ni redan har på grund av boat handlingen måste sitta.
Kolla annars med franska loftet Incidences,
http://www.incidences-sails.com
De är vassast.
Jo så är det så klart. Och det känns bra att ha ordentligt med träningssegel i båten.
Kör du Incidences? Trodde det var Gran som gällde?
Jag hade nog valt Incidences till en Mumm 30 så jag vet var man skulle börja.
Har skiljda erfarenheter från incidences. En del bra, en del mindre bra. Varför menar du att incidences skulle vara vassast?