Bloggen fyller som sagt 1 år idag så det är dags att presentera vår nästa båt. Vi har ju tidigare beslutat att fokusera på ett mer utpräglat racingkoncept. Efter att ha gått igenom en rad olika faktorer som vi tycker är bärande har vi valt att köra Mumm 30, som verkar vara ett sjukt bra koncept. Namnet kommer f.ö sannolikt att ändras när nu kontraktet med Mumm har gått ut. Det nya namnet sägs bli International Farr 30 Class. Det passar bra då båten på många sätt är en lillasyster till Farr 40 OD. Jag tror det är svårt att ha mer kul för pengarna.
Vi vill under 2008:
- Segla både internationella entypsregattor och lokala respittävlingar
- Både bana och offshore kat 3
- Snabbt kunna flytta båten mellan olika ställen – gärna egen trailer
- En båt som är gångbar i alla vindstyrkor
- Ett racingverktyg som kan köras till max – inte någons cruisingbåt
- Långsiktigt hållbar ekonomi med avseende på running costs
- Kunna köra short-handed
- Ha sjukt kul på vattnet… 🙂
Vi vill inte ha en båt som primärt är optimerad för något respitsystem. Vi vill ha en snabb båt som är rolig att segla – mätetalet får bli sekundärt.
Allt detta tror vi Mumm 30 kan ge. Detta är en båt som går att köpa begagnad för 450-550 tkr inkl biltrailer, vettiga segel o.s.v. Alla ni som liksom jag tittar på videos från Lutra 56, Cookson 50:or, GP42:or o dyl – här har ni en båt där vi kan uppleva en liknande känsla men i ett format som går att hantera ekonomiskt och logistiskt.
Andrahandsvärdet verkar tämligen stabilt, säkert kopplat till den starka entypsklassen och hur mycket segling man får för pengarna. Vettiga begbåtar går som smör i solsken.
Klassen är på frammarsch och nytillverkas sedan något år tillbaka av Stagg Yachts genom DK Yachts i Malaysia. Vad jag kan se finns det 16 nybyggda båtar från DK som är levererade, ungefär hälften av dessa har gått till Australien.
Det talas också om att både en europeisk och en amerikansk byggare skall börja tillverka båten igen. Ovington Boats i England har haft licens på tillverkning länge men har tydligen inte byggt båtar på ett par år nu. Köper man begagnat är det Ovington man skall ha, säger de som vet.
Carroll Marine byggde också båtar ett tag men dessa sägs vara av mer skiftande kvalitet. Australien, Japan och Ryssland tillhör de länder som beställer nya båtar. Fleeten är dock starkast i Italien, Frankrike och USA men nu har Sverige i alla fall tre båtar och fler borde det bli!
Mumm 30:an tror vi även blir en bra bas för eventuella framtida uppgraderingar i storlek – oavsett om det blir Farr 40 OD, GP33, GP42 eller något annat som lockar i framtiden. Flera av de stora teamen kör Mumm 30 parallellt med Farr 40, Tp52, GP42 o.s.v. Motståndet i entypsklassen är kompakt på internationell nivå, men det är owner-driver som gäller och det får finnas max två ISAF klass 3-seglare (proffs) ombord i entypsregattor.
På Mumm 30 VM 2007 i Porto Cervo, Sardinien, deltog 39 båtar med namn som Mascalzone Latino (AC+Farr40) och Barking Mad (Farr 40). Svenska Letto di Pletto var med för första gången och lärde sig säkert massor inför nästa mästerskap. Vi ser fram emot att försöka träna tillsammans och få input från er! Finska Mezza Luna tog en 16:e plats och kom 3:a på för-VM.
I augusti 2008 går VM i Newport, Rhode Island, USA. Klassiska America’s Cup-vatten…
2009 är VM tillbaka i Europa och går då i Frankrike. Då vore det kul att åka ner med några svenska båtar!!
Vi tror helt enkelt att detta är en extremt rolig och fostrande klass som tvingar oss att ta fram jolleseglaren i oss. Erfarna kappseglare vi har talat med har enbart lovord att ösa över denna båt, även om några har höjt fingret för att den är tämligen extrem. Tro f-n det när en 30-fotare har 1,37 i LYS, ett IMS GPH kring 590 och en IRC TCC på 1,090…
Men vi skaffar som sagt inte nästa båt för att den skall ”mäta bra” utan för att ha en båt som är snabb på vattnet och för att ha roligt. På tal om snabb på vattnet – på North Sea Race 2007 piskade en Mumm 30 upp både IMX-40, X-43 och Swan 45 på seglad tid med ca 1,5 h. Efter ca 20 h segling var Mummen bara drygt 20 minuter efter GS44R Holmatro och 35 minuter efter den vinnande IRC-hottade GS43:an ROARK. Förväntningarna åker upp…
Mummen har i Sverige länge haft ett sorts Melges-rykte – ”en båt som är alldeles för dyr för sin storlek”. Men nu när begagnatpriserna hamnar kring halvmiljonen inkl biltrailer och med sådana prestanda tycker jag ett vettigare resonemang är – ”segla med 40-fotsprestanda för 1/4 av kostnaden!”
Förutom detta går båten alltså att traila själv, den riggas på nån timme och deltagande i regattor på andra orter är därför lätt ordnat.
Vi vill såklart komma i kontakt med andra som skulle vara intresserade av att börja segla Mumm 30, så vi kan bygga en svensk fleet tillsammans med andra Mumm 30-ägare. Det vore kul att kunna köra en klass i klassen på respittävlingar, samplanera deltagande i internationella regattor och kanske träna tillsammans. Hör av dig via kommentarer eller mail till patrick at lindblom punkt net
Mumm 30 introducerades 1996, är ritad av Bruce Farr och har följande specifikationer:
LOA: 9,43 m
LWL: 8,40 m
B: 3,08 m
Djup: 2,10 m
Depl: 2069 kg
Kölvikt: 906 kg
Max besättningsvikt (entyp): 525 kg
Stor: ca 37,1 m2
Fock: ca 21,5 m2
Masthead spinn: 89 m2
Masthead assy: 89 m2
Fractional spinn: 63 m2
IM: 11,67 m
ISP: 13,77 m
SPL: 4,14 m
J: 3,32 m
P: 12,36 m
E: 4,44 m
Så här skriver Farr själv:
Our goal in developing the Mumm 30 was to create a state-of-the-art offshore one-design that would be fast and exciting, yet uncomplicated and economical. We set about the design of the Mumm 30 with a ”clean sheet of paper” in that there are no rating rule driven compromises in performance. Our experience in Whitbread 60’s and America’s Cup boats gave us confidence that incredible light air speed does not necessarily require large overlapping jibs. Fractional rigs are preferred over mast head rigs for upwind performance and easy handling, but with no arbitrary rule restrictions, masthead spinnakers will turbo-charge the boat downwind. The symmetrical vs. asymmetrical spinnaker debate is a non-issue. Each has its advantages and place, so we have allowed for both, making the Mumm 30 today’s most versatile downwind boat.
During design conferences, we applied a simple test for complex issues, ”will this detail or feature make the boat more fun to sail?” Time and again, we found that the simplest solution was the best one. For example, there are no running backstays. The extra crewman needed for runners, and the chance of losing the rig if the runners aren’t set up properly, are eliminated. The boat has a very high righting moment because high stability means speed upwind, and a boat that is easier to get in the groove. In order to achieve high stability with a minimum amount of weight and drag, we have developed a keel that is reminiscent of our Whitbread 60 designs. A large lead bulb is supported by a cast steel fin which produces a reliable, durable structure with maximum righting moment. High stability also means less need for a lot of people on the rail. The non-overlapping headsails mean that the winches are tiny, and dexterity takes precedence over power: smaller crew, and smaller sail budgets!
Peter ”Blur” Gustafsson har skrivit en artikel om båten i sin Sweet…-serie. Här kommer några videos som visar exakt hur Sweet det kan vara.
Först ut ett exempel på bra tryck även utan spinnaker.
Klassiker från Tour de France 2002 i två olika versioner. Skall man bli rädd eller förväntansfull? Jag väljer det senare.
Version 2 omklippt och med Iron Maiden komp…klassiker
Liten instruktionsfilm hur man knäcker självförtroendet hos en 40.7-besättning med en 30-fotare
Den verkar funka bra i hög sjö också…
Tight länsrundning i Primo Cup, Monaco. Med Mumm 30 inleder du säsongen redan i februari om du vill!
Finska Mezza Luna leder fältet under Mumm 30 VM 2007
Ett längre reportage från Tour de France à la Voile 2002. Det är från detta reportage mayham-klippen är tagna
[…] Här snöar han in och redivisar alla argument + coola videos. […]
Härligt!
Julhälsningar
Timmerman
Så det blev en Mumm 30 till slut..
Grattis Patrick och övriga i teamet!
Hoppas ni inte lämnar respitseglingen bara 🙂
Mvh
Grattis till ett mycket bra val, skall bli skitkul att följa det här, om ni skulle komma på iden att segla tjörnrunt och känner att ni skulle behöva en taktiker/navigatör som kan det där, så tveka inte att höra av er, kanske är jag ledig.
Tackar. Skall bli riktigt skoj och se vad det kan bli av detta. Kan knappt vänta till islossningen… God jul!
Var hittade ni ett bra exemplar till slut? Och grattis samt God Jul förstås!
Tackar, vi hittade en i Finland – tack för hjälpen med mailkontakt och översättning!
Ok!
Roligt att man kunde hjälpa till förstås, hoppas att båten kommer att fungera fint för er, det finns ju inte direkt någon orsak att tro att den är långsam om man ser till VM:et.
Kul att ni vågar satsa på en Mumm30!!
Vad är segelbudgeten för en Mumm30? Hur många olika segel ingår i en garderob?
Hej! Vilken segelbudget man lägger beror väl på vilka ambitioner man har, så det kan ju vara väldigt olika. Om man skall köra entypsmästerskap (VM/EM) med ambitioner på placeringar så skall man nog inte snåla på segel. Kör man klubb/respitseglingar här hemma kan man kanske ligga lite lägre.
I klassregeln ryms en stor, tre fockar, tre symmetriska spinnar och en asymmetrisk. Klassregeln har en begränsning på fyra nya segel per kalenderår, förutom fraktionsspinnakern som man får byta hur ofta som helst. Med en dollarkurs på 6,40 ligger snittpriset på ett nytt segel på ca 32 000 kronor inkl moms (jag kommer att köra North 3DL Carbon). Storen är dyrast och går på ca 59 000 SEK inkl moms, hårdvindsfocken och fraktionsspinnaren går på drygt 22 000 SEK inkl moms och resten av seglen ligger på 30-32 000 SEK inkl moms.
Jag har räknat med en segelbudget på ca 50-100 000 kronor per år beroende på om man vill satsa på ett mästerskap eller mest kör klubb- & respitseglingar något år.
De initierade säger att man bör ha tre generationer segel – ett för transport/hårdvindsträning, ett för klubb- & respitseglingar och ett Grand Prix-ställ för mästerskap.
De flesta båtar jag har sett på marknaden levereras med rätt mycket segel som ofta täcker upp de två första generationerna och i bästa fall ytterligare något nytt segel som kan hålla i ett mästerskap.
Hej Patrick,
Grattis till en riktigt kul båt!
En liten fråga; varför körde ni inte Melges 24? Var det bara att ni ville kunna köra offshore också? Annars är ju som sagt de verkliga höjdarna med dessa båtar entypsseglingsregattorna internationellt.
Har själv haft vissa funderingar på båtar åt det här hållet. Skall bli intressant att se hur det går för er.
Gott Nytt!
Hej Mats och tack.
Det var väl flera faktorer som avgjorde. Dels är det offshoremöjligheten som lockar men också att Mummen som lillasyster till Farr 40 OD blir en intressant bas för eventuellt kommande GP-klasser.
Kan inte säga att jag har övervägt Melges 24. Jag tittade på Melges 32 från början, som dock är väsentligt dyrare än både 24:an och Mummen. Det som avgjorde var väl att jag tände på konceptet att *både* kunna köra ORC-cirkusen, GR m.m. och traila ned båten till Medelhavet för att köra där, från Primo Cup i Monaco i februari och så försäsongen i Italien. Det behöver därmed inte bli så dyrt att köra mästerskapen i Europa.
Vidare känns det som det surrar i luften kring Mumm 30 just nu. Håller det i sig kan vi kanske snart köra entyp här hemma också… 😛
Gott nytt!
Kommer gärna förbi och kikar på ”godingen” någon gång i vår. Var skall ni ha den?
Får sen se vad framtiden kan utvisa…
Hade tänkt ha den i Viggan p.g.a hyfsat aktiv klubbkappsegling, men de har ju ingen kran och så är det lång kö för bryggplats. Så vi får väl se vad det blir. Tips är välkomna.
Ligger själv i Viggan sen 10 år med mina båtar (200 m från hemmet). Det brukar löna sig att ta turen förbi klubbhuset och hamnkaptenen då och då. Öppningar dyker alltid upp och är man flexibel kan det lösa sig. Stora Värtan är ett bra litet kappseglingsvatten som tyvärr inte utnyttjas tillräckligt – även om det bättrat sig lite på senare år.
En fråga till.
Har du koll på till när (vilket år) Mumm30 är utpekad båt för tour de france a la voile?
FD, detta har jag ingen koll på. Touren är väl inte mitt primära mål även om det skulle vara skoj att göra någon gång. Jag kan inte franska, men på tourens hemsida står lite grann om A35. Kanske funderar de på att lägga till en klass? Vore inte så konstigt om fransoserna plockade in en fransk båttyp. Samtidigt verkar deltagandet i Mumm 30 öka till nästa år och kanske närma sig 35 båtar.
http://www.tourvoile.fr
FD, jag läste på lite och det verkar som att Mumm 30 är officiell entypsklass till 2010.
De kommer för 2008 att öppna en invitation class för A35. A35 är ju inte en entypsbåt som Mumm 30, men de skall tydligen öppna för A35:or som har ett Endorsed IRC cert på max 1,035.
Som jag tolkar det skall de se hur mottagandet blir för detta och sedan får man väl se om båtvalet ändras 2010 eller ej.
Ska ni segla hem henne i vår, eller har/ska ni traila?
Är det några planer på grafik på skrovet, eller annat skoj?
Mvh
PS: En mumm30 blogg, från när de först köpt den och framåt: alfalaval.sailingblog.net
Vi trailar hem henne under vintern. Programmet är inte klart ännu men det är frestande att börja säsongen lite tidigare och längre söderut än normalt… we’ll see! Jag såg Alfalaval, tack för länken. De har ju tyvärr inte uppdaterat på ett år…
Tjena
Grattis till en riktig raket.
Det finns några som kappseglar i Öresund. Tag kontakt med dem. Vi mötte dem i Kullaseglingen och på Mumm-Stelton cup i somras. Det är bara för er att ta er ner. Det är Björn Jansson och Christian Backhausen som jag känner till namnen. Jag vet inte hur många det finns i danmark men de är säkert några.
Tackar! Jag har kontakt med Christian, så om allt går som det är tänkt ses vi säkert i sundet på nån försäsongsträning och kanske någon regatta också.
Grattis Patrik.
Hör av dig om du behöver crew, har 5års erfarenhet av kusinbåten – Mumm 36 (Mumm a Mia)
Tackar! Might take you up on that. Du är på kontaktlistan.